Hubert Benneker

BI in Transport, alles draait om de voorbereiding

In de afgelopen 4 jaar dat we werken met techniek en data in Transport & Logistiek hebben we hoop lessen geleerd. En zijn we er nu: Denk dat we over een jaar weer nieuwe “lessons learned” overpeinzen.

We startten toentertijd met een heel technisch gerichte aanpak, waar het ging om de juiste data-extractie en zo snel mogelijk naar “een gewenst inzicht”. Dat was niet meer dan logisch. Al snel leerden we 2 zaken. 1. Als data niet clean is, is er geen sprake van relevant inzicht. En 2. Als je te snel een inzicht wil opstellen, is het vaak eenzijdig. Het onderwerp helpt dan een afdeling, of business unit, maar de firma heeft een totaal plan nodig.

Tweede fase was eigenlijk de bewustwording dat een deel cleaning met management informatie duidelijk gemaakt kon worden. We hadden standaard sheets met de basis in aantallen (kengetallen) naar steeds complexer wordende KPI overzichten. Het werd steeds completer, sterker nog, té compleet. In het standaard overzicht werden wensen van meerdere afdelingen in 1 sheet gewrongen, soms retail transport met internationaal gecombineerd, in het ergste geval fijn-distributie met dedicated werk.

Eigenlijk allemaal om zo snel mogelijk wensen van de klant te servicen, knoopten we too much aan elkaar. Nog geen overzicht, geen blije klant en wij niet blij. Ons service minded geploeter werd afgestraft met onbegrip vanuit de klant. En terecht.

De actuele aanpak is die van voorbereiding. Projectmanagement het middel, zodat vooraf duidelijk verwachtingen worden gemanaged. Mijn eigen indruk vooraf was dat dit natuurlijk véél te lang zou duren, de klant wil immers snel resultaat. Onkunde mijnerzijds bleek, want de voorbereiding is een must. Want Transport en Logistiek lijkt eenvoudig, zeker met onze achtergrond, maar elk individueel bedrijf heeft zijn eigen inrichting, wensen en vereiste bedrijfsinzichten.

We werken dus nu met formats per branche, generiek projectmanagement en met de nadruk op data-kwaliteit in de start-fase: Clean, cleaner en cleanest!

Hey!

Je bent er al een tijdje

Zullen we anders een afspraak maken?

Of laat onze zoekmachine je helpen