Marjolijn Benneker

Capaciteit?

Waar ik nieuwsgierig naar ben is of de verdeling van mensen in ‘afdelingen’ nog wel realistisch is met deze krapte op de arbeidsmarkt. Kunnen we, door anders te kijken naar kantoorfuncties, de druk van de ketel halen in transport & logistiek? Ik denk het wel. Alleen al het woord ‘functies’ zou niet meer in mijn vocabulaire voorkomen. Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.

Waar komt mijn vraag vandaan?

Het aantal mensen dat in transport & logistiek werkt neemt af en de werkdruk wordt hoger.

Het capaciteitstekort is voorlopig niet opgelost. Sterker nog, zelfs over de huidige bezetting is men onzeker vanwege alle verleiding die elders op de loer ligt. En door vergrijzing staat de achterdeur wagenwijd open. Ook sluipen er steeds meer oneigenlijke taken de vloer op die ten koste gaan van de core activiteiten. Kortom de druk op de huidige ploeg wordt alsmaar groter. Een uitdaging die je in alle sectoren ziet.

De ondernemers willen het graag anders en de mensen die er werken willen het ook graag anders. Het lijkt een onmogelijke opgave. De veranderbereidheid is namelijk lager geworden. Door de werkdruk ontbreekt het aan gelegenheid om te veranderen. Daardoor is het moeilijk om de motivatie te vinden om te veranderen. En als die er wel is, om het vol te houden. Begrijpelijk.

Ik denk aan een rigoureuze verandering met herverdeling van rollen op basis van skills, en overname van het repeterende en voorspellende werk door techniek. Niets nieuws Marjolijn. Klopt, je ziet dit in de operatie maar op kantoor? Doen we dit echt of zijn er alleen slimmere systemen dan een paar jaar geleden voor de – op dezelfde wijze georganiseerde groep – mensen? Ik kom graag in gesprek met bedrijven die het echt anders doen en ben nieuwsgierig naar de effecten.

Mijn gedachten hierover

Ik denk dat een afdeling een ouderwetse vorm is. Een soort weghotel. Je snapt hoe het werkt, je komt en gaat, bent niet meer opmerkzaam en in het ergste geval maakt het niet uit wat de kwaliteit van je kamer is. Tukken en wegwezen. Eigenlijk denk ik ook zo over managementteams. Zitten, luisteren, en weg met een tasje taken. In het ergste geval is niets voorbereid en het volgende MT geen status verandering: statisch dus. Voor een andere keer. Terug naar de afdeling.

Waarom denk ik er zo over terwijl het zo druk is? Door de combinatie van de drukte en hoe we mensen organiseren. Er is veel interactie tussen het kantoor en alles wat zich buiten kantoor afspeelt. Scherpte en het hebben van tijd is essentieel maar is er om begrijpelijke redenen niet altijd meer. De kwaliteit van die interactie staat dus onder druk. De effecten zijn merkbaar in rendement, verzuim, plezier, verloop, foutpercentage etc. Deze wielen draaien tegen elkaar in. Daarom vraag ik me af of we met proces en systeem aanpassingen alleen wel snel genoeg inspelen op wat er echt nodig is om dit te doorbreken.

Ik geloof veel meer in skills & taken. We leven in een veranderende wereld en dat tempo gaat alleen maar omhoog. Afdelingen en functies zijn statisch. Skills, taken en mensen zijn dynamisch. Met de juiste mix & match van skills, taken en techniek als ondersteuning, kan je een dynamische en toekomstgerichte dienst neerzetten. In deze dienst ontwikkelt de mens zich continue en ziet veranderingen aankomen in plaats van dat ze opgelegd worden. Er zijn door de combinatie met techniek misschien minder mensen met taken bezig maar daardoor meer mensen over om het werk gezond te verdelen.

Van jongs af aan ben ik bezig met de vraag hoe iets handiger en sneller kan en heb er mijn vak van gemaakt. Ik ben continue iets aan het veranderen. Niet gek dat ik in de logistiek terecht gekomen ben. Juist daar ligt een uitdaging om het anders te doen. Maar niet iedereen vindt veranderen leuk. En ik denk op dit moment terecht. Het is echt moeilijk. Ik heb de antwoorden ook niet maar ben steeds aan het pionieren hoe het anders kan.

Waarom zouden mensen in bovenstaand scenario wel veranderbereid zijn? In basis nog steeds niet, maar alles valt en staat bij tempo, begeleiding en het zelf mogen inkleuren van de verandering. Repeterende en voorspellende taken zijn voor techniek, en datgene waar de mens goed in is – contact – blijft voor de mens. De buitenwereld verandert, het bedrijf verandert en daarmee veranderen de benodigde skills. Mens en techniek blijven ontwikkelen en de mens bepaalt zijn pad, omdat hij de veranderingen ziet aankomen en wordt ontlast door techniek.

Bricklog heeft haar hart verpand aan deze sector. Ik heb met 26 jaar project en verandermanagement heel veel mensen gezien op verschillende kantoren. Helaas heb ik te veel mensen gezien die waren uitgeblust, verveeld of moe. Zonde. Wij proberen met de combinatie van techniek, kennis van de sector en verandermanagement van een rimpel een golf te maken in de sector. Dit doen wij samen met transporteurs. Met kleine stappen, door vol te houden en door nieuwsgierig te zijn naar hoe het ook kan. Een van die dingen is of we door anders te kijken naar kantoor functies, de druk op de transport & logistieke operaties kunnen verlichten.

Zoals gezegd, ik kom graag in gesprek met bedrijven die het anders doen op kantoor met als doel de interactie met de operatie te verbeteren en het bedrijf gezond te houden. Ben er nieuwsgierig naar en vindt het dapper en interessant. Met plezier begeleid ik een sessie hierover als meer mensen zich melden. Laat graag weten, ik kijk ernaar uit!

Hey!

Wij komen graag met je in contact om je meer over onze activiteiten te vertellen.

Laat je gegevens achter, dan nemen we binnen 2 werkdagen contact met je op.

Of laat onze zoekmachine je helpen

Hey!

Je bent er al een tijdje

Zullen we anders een afspraak maken?

Of laat onze zoekmachine je helpen