Bijna de helft van de transportbedrijven (46 %) zegt dat chauffeurstekort de bedrijfsvoering belemmert; vorig kwartaal was dat nog 24% aldus NOS in oktober. MKB Transportondernemers concurreren op flinterdunne marges en krijgen de inzetbaarheid van resources er nu bij. Wat doen Bricklog en Powerblocks met dit gegeven? Als reactie ontwikkelden zij samen de Capaciteitsplanner die beschikbaarheid van resources afzet tegen een met algoritmes voorspelde vraag.


De capaciteitsuitdaging is niet nieuw. Neem bijvoorbeeld de vergrijzing. Een goed te berekenen uitstroom van personeel. De instroom daarentegen is onvoorspelbaarder. Werkgelegenheid in andere branches maakt dat chauffeurs meer opties hebben. Beginnende chauffeurs die hun hart nog niet hebben verpand, stappen zo over naar een nieuwe uitdaging buiten de branche. Persoonlijke voorkeuren gaan een rol spelen bij je huidige ploeg maar hoe geef je hier invulling aan? Er ligt absoluut een oplossing in de techniek maar mens en innovatie zijn niet meer los van elkaar te zien. De Capaciteitsplanner moet daarom bijdragen aan de bedrijfsvoering en duurzame inzetbaarheid van de mens. 


De Capaciteitsplanner is een tactisch instrument voor de planner en geeft een juiste weergave van de beschikbaarheid van alle resources, afgezet tegen een met onze eigen set algoritmes voorspelde vraag. Wat heeft hij daaraan? 

Met deze tactische tool kan de planner vooruitkijken, door op de juiste manier terug te kijken. Een structureel tekort aan resources rond een bepaalde periode is hierdoor geen verrassing meer. Het huidige chauffeurstekort vraagt duurzame inzetbaarheid van de mens en dat bereiken we door de mens slim in te zetten. Ook is de planner met de Capaciteitsplanner in staat de maximale bezettingsgraad te halen en de correctiekosten te minimaliseren.  


Een andere reden om de capaciteitsplanner in te zetten is om de impact van bijvoorbeeld seizoensinvloeden op de operatie te beperken. Aan de hand van de ingebouwde forecast modellen wordt de tactisch planner gevoed met een vraag en capaciteitsvoorspelling. De getoonde info maakt benodigde acties panklaar: inzet op andere afdeling, verschuiving in rooster of het aantrekken van meer werk in een bepaalde week…het zijn voorbeelden die nu heel snel duidelijk worden en weken van tevoren al in gang gezet kunnen worden.


We gebruiken hiervoor de data die je al hebt om beschikbaarheid van mens en materieel af te stemmen met een verwachting van behoefte. Niet voor morgen of overmorgen, maar over een horizon van weken of zelfs maanden. Het resultaat is rust bij de chauffeur die veel meer volgens eigen voorkeuren rijdt en rust bij de planner die veel minder operationeel de inzetbaarheid aan het wijzigen is. 

Geef een antwoord