Automatisme

Automatisme, van het Griekse woord automatismos, is de spontane productie van vaak nutteloos verbaal of motorisch gedrag, zonder zelfbeheersing of realisatie van dit gedrag. (Bron Wikipedia)

Nu wil ik de kennis en werkwijze van mijn collega’s zeker niet bestempelen als “nutteloos verbaal of motorisch gedrag”, maar (!) vraag een expert met 25+ jaar ervaring maar eens om zijn verschillende processen te beschrijven en daar skills aan te hangen… Uiteraard ging dit niet zonder slag of stoot.

Wat ons opviel bij het uitvragen van de verschillende skills, bleek dat onze experts het lastig vonden om vaardigheden te benoemen en om de onderlinge verbanden en afhankelijkheden aan te geven. Dit was een van de struikelblokken waar we de afgelopen maanden steeds over vielen. Bij elke iteratie hadden we een hele hoop skills, maar konden we ze niet kwijt in onze Skill Tree. Bijvoorbeeld omdat we dan weer zouden verzanden in de traditionele manier van “functie-denken”. Iets waar we nou juist uit willen weg blijven.

Uiteindelijk zijn we opnieuw begonnen en hebben we de Skill Tree van Skyrim gepakt. Zoek die maar eens op, je hoofd gaat er van duizelen. Maar waarom deze dan toch als uitgangspunt pakken?

Van oudsher heb je in roleplaying games rollen – ook wel classes genoemd – waarbij een speler bij wijze van een functie kiest. Bijvoorbeeld een barbarian, archer, witch of necromancer, met ieder hun individuele vaardigheden. Een ander duidelijk voorbeeld is bijvoorbeeld bij shooters waarbij een speler kan kiezen tussen rollen als assault, support, recon en medic. Maar dit is dus weer het “functie-denken.” Skyrim is hierin een beetje anders, omdat een speler zelf kan kiezen welke vaardigheden zij binnen een “class” zouden willen ontwikkelen. Een speler is dus niet meer gebonden aan een class en mag dus zelf kiezen om vaardigheden te leren in alle verschillende classes. En dat is precies wat we willen met onze Skill Tree.

Nu hebben we de juiste vorm, maar dan moet de inhoud nog… Hoe kunnen we onze experts helpen om de Skill Tree van de juiste vaardigheden te voorzien? En doordat we een duidelijke vorm hadden gekozen, werd het ook duidelijk hoe wij onze experts konden helpen.

Ten eerste hebben we de verschillende “classes” van transport en logistiek gecategoriseerd, vervolgens de verschillende processen en daarna de skills die daarvoor nodig zijn. Neem distributie als voorbeeld:

Class: Distributie

Process: Trajecten en Planning

Skills:

  • Snel kunnen schakelen
  • Analytisch vermogen
  • Planmatig puzzelen
  • Planmatig route snappen
  • Totaal overzicht kunnen behouden
  • Werkwijze van pre-routing begrijpen
  • Blauwdruk maken van KPI’s

En dit wordt de werkwijze waarop wij nu met onze experts de Skill Tree gaan invullen. En bovenaan dit artikel zie je hoe we het visueel willen maken met als voorbeeld 1 van de soft skills.

Heb je nog aanvullingen en opmerkingen, let me know!

Ik houd jullie op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.

Auteur:
Julia Heezen

Related

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *