The quest for skills

Voor onze Skill Tree gebruiken we de “Self Determination Theory” uit de gaming industry, waarin 3 pijlers worden gekenmerkt: Autonomie, Competentie en Verbondenheid. De vraag waar wij ons de afgelopen tijd mee bezig hebben gehouden is: Hoe geef je Autonomie, Competentie en Verbondenheid weer in een Skilltree?

Ons proces wordt mooi weergegeven in de foto die ik toe heb gevoegd aan dit artikel. Het was een weg met veel hobbels en bobbels, maar wat zijn de uitkomsten gaaf.

Maar hoe gaat deze “boom” er nu uitzien?

Het verzamelen van de Skills, de Competentie, voor de Skill Tree was mijn prioriteit. Wat is een appelboom zonder appels? 🙂 . Zo, dat was een behoorlijke uitdaging. Hoe bepaal je nu welke skills belangrijk zijn, wanneer ze belangrijk zijn, afhankelijkheden stellen en vervolgens prioriteren? Dat zijn een aantal vragen die mij tijdens het verzamelen van de skills bezig hebben gehouden. Hier is veel tijd in gaan zitten, maar wat zeker geen weggegooide tijd is. Ik ben veel met collega’s, young professionals en uiteraard ook onze studenten in gesprek geweest, over wat nu belangrijke skills zijn voor de “werknemer van de toekomst”. Deze skills hebben we onderverdeeld in de zogenoemde soft en content skills. Dit is pas het begin, want deze skills vormen de basis voor de Skill Tree. In de volgende fase gaan we kijken hoe skills worden opgebouwd en welke vaardigheden er op niveau geleerd kunnen worden. De appels gaan we nu in de appelboom hangen en dat gaat heel tof worden.

Autonomie is de tweede pijler vanuit de Self Determination Theory, de vrijheid om zelfstandig te kunnen bepalen welke vaardigheden je wilt ontwikkelen en wat je hiervoor nodig hebt. We merkten dat we met ons ontwerp hier tegenaan liepen, onze eerste ontwerpen zouden namelijk teveel uitleg en begeleiding vragen. Dit betekende dus aanpassingen in het format, want degene moet zelf zijn of haar Skilltree kunnen gebruiken.

Tijdens het ontwikkelproces liepen we steeds aan tegen hetzelfde obstakel: de traditionele manier van “denken in functies”. Dit gebeurde soms bewust, maar ook onbewust. Je valt terug in de oude patronen, hoe bepaald wordt wat je eigenlijk moet kunnen. Je bevindt je in bepaalde paden die al voorgevormd zijn. Hier willen we juist uit komen! Een Skill Tree is dus ook een fantastisch middel om anderen mee te kunnen nemen in die deze nieuwe manier van denken, werken en ontwikkelen.

Last, but zeker not least is de verbondenheid. De verbondenheid zie je terug in de Skill Tree, omdat vaardigheden bepaalde afhankelijkheden en aanknopingen hebben. Deze aanknopingen zijn belangrijk, omdat je hier inzichtelijk maakt wat er allemaal nog meer mogelijk is. Je moet namelijk duidelijk maken dat men niet in een hokje zit, met andere woorden. Je “bent niks”, maar je kan van alles.

Ben je vol bezig met ontwikkelen in het vakgebied distributie, weet je veel van trajecten en planning, de wijze van distributie en crossdock maar wil je graag je analytische skills uitbreiden om zelf een rapportage te kunnen maken? Dat kan, wat heb je daarvoor nodig? Dit kun je zelf in de Skill Tree ontdekken en vervolgens jouw groeipad bepalen.

De belangrijke vraag: hoe gaat dit in de praktijk werken?

De Skill Tree, met alle vaardigheden die we verzameld hebben, wordt toegelicht bij onze studenten en young professionals. Vervolgens mogen zij hun eigen Skill Tree invullen, want je weet zelf het beste wat je kan. Dit maakt de basis van jouw Skill Tree, waar ingevuld staat wat je allemaal al beheerst. Vanuit hier ga je kijken welke vaardigheden wil gaan ontwikkelen, ik schrijf hier bewust “je” i.p.v. “wij”. Het is jouw groeipad, waar jij gaat kijken hoe je je verder wilt ontwikkelen om vervolgens jouw groeipad te kunnen bespreken. Vanuit daar is het go: skillpoints verzamelen en meer skills vrijspelen om zo alleen maar beter te worden in wat je leuk vindt en goed kan. Want wie wil dat nou niet?

Voor het bedrijf is dit ook zeker interessant, want welke skills heb je eigenlijk allemaal in huis? Vragen over data analyses, jij weet wie jou hiermee kan helpen. Of merk je dat je meer vaardigheden in warehouse nodig hebt, omdat hier veel vraag naar is; gebruik de Skill Tree om te kijken wie hier zich verder in kan en wil ontwikkelen.

Om terug te komen op mijn inleidende vraag, hoe geef je autonomie, competentie en verbondenheid weer? Daar moet je nog heel even op wachten, want ik laat je de volgende keer zien hoe onze Skill Tree eruit ziet en hoe de eerste Skill Tree’s in gebruik zijn genomen.

Auteur:
Julia Heezen

Related

Automatisme

Automatisme Automatisme, van het Griekse woord automatismos, is de spontane productie van vaak nutteloos verbaal of motorisch gedrag, zonder zelfbeheersing of…

Read More

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *